︎︎︎
︎︎︎ 
︎︎︎

Woordenboek in de versnipperaar
Het Parool, vrijdag 29 juni 2018

UPDATE , 22 kunstnaars die in 2017 lid zijn geworden van Arti et Amicitiae
Waar Arti et Amicitiae, Rokin 112
Te zien t/m 22/7

Update heet de tentoonstelling in Arti et Amicitiae, met tekeningen, schilderijen, foto's en installaties van 22 kunstenaars die in 2017 lid zijn geworden van de vereniging van beeldend kunstenaars en kunstliefhebbers, gevestigd aan het Rokin. Een opvallend werk is de installatie Ten-Fifteen van de Amsterdamse fotograaf Sander Dekker, opgebouwd uit meer dan 500 zwart-witfoto's op formaat 10 bij 15 centimeter (vandaar de naam). Het zijn privé- en reisfoto's die hij maakte tijdens de totstandkoming van zijn steeds verder uitdijende collectie van The Project, waarvoor Dekker sinds 2011 van stad naar stad reist om wildvreemden te fotograferen. De aan elkaar geplakte foto's vormen een brede strook die van de muur op de vloer door-loopt Ervoor staat een verrekijker op een sokkel. 'Go on, take a peek!' staat erbij. Die verrekijker is geen verwijzing naar Michael Po-wells thriller Peeping Tom (1960).t n hoewel er veel expliciet bloot te zien is, vindt Dekker zijn werk niet voyeuristisch. Maar door in te zoomen op de beeldenbrij; door te focussen op een enkel beeld, kan de kijker zelf zijn eigen verhaal verzinnen. José Krijnen maakte fijne potloodtekeningen die eruitzien als paparazzifoto's - met vreemde uitsneden of een hand voor de lens. Maria Louise Vandenput maakte de intrigerende installatie Woordbreker, als onderdeel van haar lang-lopende project 'Instrumenten voor een nieuwe manier van denken', waarmee ze een nieuwe betekenis wil geven aan oude dingen. Het is een levendig geheel, bestaande uit een aantal tot rol gevormde pagina's uit woorden-boeken, geplaatst in een kettingzaagbok die wordt gebruikt om boomstammen in stukken te zagen. Erboven hangt een gehaakt grid, eronder ligt een veelkleurig kleedje, waarvoor Vandenput de omslagen van woordenboeken door de papierversnipperaar haalde. Ook Maarten Brinkman onderzoekt in zijn installaties de grens tussen het alledaagse en kunst, de grens tussen realiteit en perceptie. Hij plaatste ruim 150 pistolen en geweren tegen een witte wand. Nadere inspectie leert dat het geen echte wapens zijn, maar takken in de vorm van pistolen, waarmee kinderen cowboytje spelen. Voor een simpele tak, ergens in het midden van de verzameling, plaatste Brinkman een eikeitje - als een kogel die de loop verlaat. Wat waardevol en belangrijk was toen ik klein was, lijkt ons, door volwassen te worden, te zijn afgenomen. Of toch niet? Want wat is deze verzameling vandaag de dag waard?' is de vraag die Brinkman zichzelf en de bezoeker stelt. 'Is het eigenlijk wel kunst?' Mooi is het in elk geval wel. Jan Pieter Ekker