• • •
Maarten Brinkman

visual artist & art teacher

Zomers extraatje in
Kunstlokaal №8

• Tekst 2015

Kunstlokaal №8 houdt tot en met 9 augustus een ‘zomerse overzichtstentoonstelling’ van de aan de galerie verbonden kunstenaars. Kunstlokaalhouders Birgit Speulman en Marcel Prins gingen voor de expositie ‘Speling’ op hun eigen voorkeuren af. “Modern werk, maar toegankelijk en niet te duur.”

Kunstlokaal №8 in het rijksmonument van de voormalige J.B. Kanschool is atelier, galerie en woonhuis ineen. En ook in die volgorde. Beeldhouwer Marcel gebruikt het oude gymlokaal van de school als atelier. Birgit maakt haar computergrafiek in het leslokaal aan het einde van de gang, waar de twee ook hun slaapkamer hebben. Daartussen ligt Kunstlokaal №8, de eigenlijke galerieruimte die ze deze week openstellen om nieuw werk te laten zien van 27 vakbroeders en -zusters uit het hele land. De meesten exposeerden al eerder in Kunstlokaal №8.

Een zomers extraatje, aldus Marcel. “In de regel houden we gedurende het jaar vijf tentoonstellingen met het werk van twee uiteenlopende kunstenaars waar we allebei gek op zijn. De combinatie wie met wie bepalen wij zelf, daar hebben de makers geen stem in. Grote namen, kleine namen; dat telt niet. Het geheel moet verrassen en elkaar aanvullen. Dat maakt het niet alleen spannend voor de kunstenaars en het publiek, maar ook voor ons.”

Met deze onorthodoxe werkwijze hebben Marcel en Birgit aardig naam gemaakt in de kunstwereld. Putten zij vier jaar terug voor de eerste exposities nog uit de kring van bevriende kunstenaars, inmiddels strekt hun netwerk zich uit over Nederland en ook al daarbuiten. En dat bleef niet onopgemerkt bij de echte verzamelaars, aldus Birgit. “Vooral in het afgelopen jaar hebben die ons weten te vinden. Dat is even wennen want van huis uit zijn we geen handelaars, eerder liefhebbers.”

Om die reden afficheren ze zich dan ook niet als galerie maar nadrukkelijk als ‘kunstlokaal’. “We gaan niet naar beurzen en bellen ook geen mensen af. We willen best verkopen, maar wel vanuit de school hier.” De trits duo-exposities gedurende het jaar duren elk tien dagen tot twee weken. Langer is ook niet nodig, redeneert het kunstenaarsechtpaar. Wie interesse heeft komt toch wel. Zo blijft er tijd over voor het maken van eigen werk. Want vooral Marcel zal moeten aanpoten met zijn Jeroen Bosch-achtige sculpturen wil hij zelf in 2016 kunnen exposeren, het sterfgedenkjaar van de middeleeuwse meester.

Maar eerst gaat de aandacht nu uit naar de zomertentoonstelling. Kunstlokaal №8 haakt daarmee aan op de laatste week van kunstroute Open Stal en de Wike fan de Frije Wiken, legt Birgit uit. In de expositieruimte hebben ze 73 kunstwerken bijeengebracht die ze zelf wel zouden willen bezitten. Birgit wijst onder andere op de ‘draadschetsen’ van Maarten Brinkman. “Een paar draadjes met spelden, het is bijna niks zo ijl. Maar wat een zeggingskracht.” Marcel noemt onder andere de geheimzinnige houten doos-in-doosconstructies van Faan Olgers, die de nieuwsgierigheid prikkelen. Met een wijds armgebaar: “Welbeschouwd hebben we hier 73 verhaaltjes aan de wand en op sokkel.”
© Maarten Brinkman