• • •
Maarten Brinkman

visual artist & art teacher

Tekenen met touw

• recensie Leeuwarder Courant, woensdag 24 oktober 2012
Kunstenaar Maarten Brinkman maakt een tekening van touw in het kerkje van Ginnum. In het weekeinde mag iedereen komen kijken.

Maarten Brinkman komt uit Amsterdam, maar is in Friesland niet helemaal een onbekende. Vorig jaar exposeerde hij in Jubbega, in het Kunstlokaal No. 8 van zijn vriend Marcel Prins, dat gevestigd Is in een voormalige basisschool. Toen werd ook het idee geboren voor een grote installatie.
Brinkman voerde die zelfs al een uit als schaalmodel. „Maar bij ons in de school zou zo'n werk nooit tot zijn recht komen. Daar zou het waarschijnlijk aan een gymnastiektoestel doen denken", zegt Prins Het kerkje van Ginnum bleek de ideale locatie Dat is eigendom van de Stichting Alde Fryske Tsjerken, die het soms ter beschikking stelt aan kunstenaars. Die stellen er hun werk tentoon of gebruiken het als projectruimte. Kunstenaar Gerrit Terpstra had er een poosje een atelier. De ruimte is niet al te groot, maar toch ruim, het licht valt prachtig door de hoge vensters en met zijn witte wanden is er niets dat afleidt van het geëxposeerde Midden in de kerkruimte construeerde Maarten Brinkman een grote kubus van dik touw, die in de ruimte zweeft. Dunnere touwen, met acht blokken graniet als ankers, houden alles op zijn plaats. De kunstenaar verwerkte 45 meter polsdik touw in het werk, dat ribben heeft van 2,20 meter „Ik probeer met minimale middelen een maximum aan effect te bereiken", zegt Brinkman van zijn werk. Een bepaalde symbolische betekenis heeft het niet, zegt de kunstenaar Het zegt eerder iets over de ruimte Daarom vergelijkt Brinkman zijn installatie liever met een tekening. …Als je tekent, schep je ruimte op het papier met behulp van lijnen. Hier maak ik een tekening in de ruimte met touw"
Sytse Singels

Foto Marije Geertsma
Leeuwarder Courant - woensdag 24 oktober 2012