Af & goed


Als laatste opdracht in de reeks lessen moeten de kinderen elk een stukje maken van de kaart. De stukken passen als een soort van dobbelstenen aan elkaar. Uiteindelijk worden ze met tape aan elkaar geplakt en kan de hele kaart opgevouwen worden tot een boek. 

Ik geef ze twee regels waar ze zich aan moeten houden: de wegen mogen alleen maar vanuit bepaalde punten op het papier vertrekken èn aankomen, en alle wegen moeten geel zijn. Onmiddellijk treden de ongeschreven wetten van het instituut school in werking: de kinderen vinden dat de kaart af en goed moet zijn. Halverwege stoppen omdat de kaart een prachtige tekening is geworden is voor veel kinderen geen optie.

Een van de tekeningen lijst ik in met photoshop en presenteer ik de volgende les op het Digibord: ‘dit kunstwerk kwam ik tegen en het lijkt wel een beetje op waar jullie mee bezig zijn, wat vinden jullie er van, is het kunst?’ Neee roepen de kinderen bijna in koor, want het is nog niet af!

De maakster van de tekening vond hem ook niet af, ze heeft de weg helemaal ingekleurd en zeven worteltjes bij getekend…